.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ظهر امروز
نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهر آشوب ساروی در قم پایان یافت

نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهر آشوب ساروی مازندرانی با حضور آیت الله حسینی بوشهری و آیت الله خاتمی در قم به کار خود پایان داد.

به گزارش شمال نیوز، نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهر آشوب ساروی مازندرانی پس از سه روز برگزاری در استان‌های مازندران و قم سرانجام در شهر کریمه اهل بیت (س) با رونمایی از کتاب های این علامه به پایاین رسید.

کتاب‌های علامه بن شهرآشوب ساروی مازندرانی رونمایی شد

در مراسم اختتامیه نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی از کتاب های المناقب، متشابه القرآن؛ فقه القرآن، شعرای اهل بیت فی مناقب اعل بیت، شناسنامه مصور علمای مازندران از قاجار تا امروز، پاسخ های شیخ مفید به زندگی مردمان عصر خود و کتاب زندگی نامه 160 شهید روحانی مازندران رونمایی شد.

در مراسم رونمایی کتاب های فوق، آیت الله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران، ربیع فلاح جلودار استان مازندران و پیریایی استاندار قم و دیگر مدیران حوزوی و دانشگاهی نیز حضور داشتند.

کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی پس از ارائه 35 مقاله از سوی محققان حوزوی و دانشگاهی از داخل و 20 ملیت خارج کشور پس از سه روز در روزهای 29 و 30 آبان و دوم آذر ماه در ساری و قم به کار خود پایان داد.

این کنگره با پیام مقام معظم رهبری و آیات عظام دیگری نظیر آیت الله جوادی آملی، آیت الله سبحانی، آیت الله نوری همدانی، آیت الله صافی گلپایگانی و دیگر علمای برجسته جهان تشییع و سخنرانی رئیس قوه قضاییه و وزیر فرهنگ و ارشاد به مدت دو روز در ساری پیگیری شد.

سخنران ویژه مراسم اختتامیه این کنگره در روز سوم در دوم آذر ماه, آیت الله جوادی آملی مرجع تقلید جهان تشییع بودند.

در این کنگره سه روز بیش از 600 روحانی و استاد دانشگاه استان های مازندران، قم و مشهد با ارائه مقالات و حضور خود بر غنای این کنگره بین المللی افزودند.

پیام مقام معظم رهبری در اختتامیه همایش ابن شهر آشوب قرائت شد

رهبر معظم انقلاب در پیام تصویری که در دیدار اخیر اعضای کنگره بین المللی ابن شهرآشوب با ایشان صورت گرفته آمده است: یک کار لازمی وجود دارد که در مورد ابن‌شهرآشوب علی‌الظاهر تا حالا انجام نگرفته و آن مستند کردن یا مسند کردن روایات او است.

نخستین کنگره علامه ابن شهر آشوب ساروی مازندرانی با قرائت پیام مقام معظم رهبری به کنگره بین‌المللی ابن شهرآشوب ساروی که در دیدار دست‌اندرکاران این همایش در تاریخ 1 مهرماه امسال بیان شده با قرائت توسط آیت‌الله رسولی محلاتی آغاز شد.

متن این پیام را ادامه می‌خوانید.

بسم الله الرحمن الرحیم

یک جمله ما عرض بکنیم به مناسبت کار به‌جایی که آقایان علمای مازندران و جناب آقای طبرسی در مورد عالم بزرگ، ابن‌شهرآشوب، دارند انجام می‌دهند؛ و آن این است: تکریم چهره‌های برجسته علمی ما در تاریخ، ما را تشویق می‌کند به اینکه بیشتر به سمت قله‌های علم حرکت کنیم.

در آن وقتی که وسایل تعلیم و تربیت، وسایل مسافرت، بسیار محدود و تحصیل علم بسیار دشوار بوده، ما شخصیت‌هایی مثل ابن‌شهرآشوب داریم، حالا از قبیل ابن‌شهرآشوب صدها عالم بزرگ در تاریخ ما و در میراث علمی ما ثبت و ضبط شده‌اند.

این بزرگوار در آن شرایط از شخصیت‌های بزرگ،از اساتیدی مثل طبرسی صاحب مجمع‌البیان، طبرسی صاحب احتجاج، عبدالجلیل رازی قزوینی، سید فضل الله راوندی، قطب‌الدین راوندی، ابوالمکارم ابن‌زهره، زمخشری، استفاده کرده، یعنی رفته پیش این‌ها و علم آموخته.

ایشان کتاب ربیع الابرار معروف زمخشری را پیش خود زمخشری خوانده و اجازه روایت آن کتاب را گرفته، یعنی در آن دوران بسیار دشوار، در این صد سال که عمر کرده ایشان، خب عمر طولانی و خوبی بوده، حقیقتاً استفاده کرده این مرد بزرگ از این عمر طولانی برای کسب علم، از این رو  ایشان فقیه بود، محدث بود، رجالی بود، شاعر بود، منشی بود، ادیب و خوش محاوره بود.

آنچه درباره او نوشته‌اند اینها است،یک شخصیت جامع الاطراف این جوری؛ این برای ما درس‌آموز است، برای جوانان ما درس‌آموز است. هم افتخار می‌کنیم به آن گذشته، هم تشویق می‌شویم که بیاموزیم.

کارهایی که ذکر کردید ، که کتاب‌های ایشان تحقیق بشود و کار بشود بسیار کارهای خوبی است و مفید است، یک کار لازمی وجود دارد که در مورد ابن‌شهرآشوب علی‌الظاهر تا حالا انجام نگرفته و آن مستند کردن یا مسند کردن روایات او است.

ایشان مثلاً فرض کنید در مناقب این همه روایت نقل کرده، هیچ کدام این‌ها سند ندارد، در حالی که این شخص بزرگوار از شیخ طوسی گاهی به یک واسطه و گاهی به دو واسطه نقل می‌کند، یعنی گاهی نقل می‌کند از پدرش و او از استادش و او از شیخ طوسی، گاهی هم نقل می‌کند از جدش یعنی شهرآشوب و او از شیخ طوسی، یعنی این قدر سند او به شیخ طوسی نزدیک است.

خیلی خب، افرادی بنشینند، تنقیح کنند طرق ابن‌شهرآشوب را، یعنی اگر بتوانند بنشینند طرق ابن شهرآشوب را که خود او البته در معالم العلماء مبالغی از اینها را ذکر کرده به مشایخ روایتی مثل شیخ طوسی، که حالا طرق شیخ طوسی به ائمه کاملاً معلوم و روشن است، معلوم کنند و تصحیح کنند، همه این روایاتی که در کتاب مناقب هست یا بسیاری از این روایات، مستند خواهد شد، همه این روایاتی که الان مرسلات است، مسندات خواهد شد، این کار بسیار مهمی است. این را باید البته بپرسید به جمع فاضل حدیث دان و رجال‌شناس و رجال دان در قم، که بنشینند ان‌شاءالله این کار بزرگ را هم انجام بدهند.

امیدواریم خداوند ان‌شاءالله به شماها توفیق بدهد، بتوانید این گردهمایی را و کار تحقیقی را به بهترین وجهی، تمیز، مرتب، شسته رفته ان‌شاءالله از آب در بیاورید.

بسیاری از کتب ابن شهرآشوب ساروی نشانه انسجام فکری اوست

آیت الله جوادی آملی صبح شنبه در سومین روز کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی در سخنانی اظهار کرد:گزارش کوتاهی که شنیدیم مسرت بخش و امیدزا بوده و به برکت خداوند مفاخر را بهتر به جامعه معرفی می کنیم.

وی افزود: مرحوم ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی، ملقب به شیخ الطائفه ثانی نامیده شده است. سر اشتهار این بزرگوار به این لقب جامعیت عقلی و نقلی او است. بسیاری از معارفی که در کتاب ها پراکنده بوده وی در متشابهات خود مطرح کرده و تفسیر را در کسوت کلام مطرح خویش صورت داده است.

این مرجع تقلید جهان تشییع گفت: اگر طلاب حوزه کلام را متون درسی خود قرار دهند شایسته است و بسیاری از کتب ابن شهرآشوب ساروی نشانه انسجام فکری در تالیفات او بوده و با آن منظومه فکری مناقب و معالم نوشته است.

وی بیان کرد: بسیاری از علما ادعای تواتر می کنیم ولی از سلسله منقطع الاول خبری نداریم. با خبر واحد نمی توانیم دین را حفظ کنیم. باید این سلسله حفظ شود. خیلی ها ادعای تواتر را می کنند و بازار وراقان که بازار جهل، تکذیب و ارث بوده را ترویج دادند.

آیت الله جوادی آملی گفت: اگر علوم نقلی و نحو در حوزه ها رواج می یافت، اکنون در حوزه ترویج دین مشکل نداشتیم و ابن شهرآشوب چون کلام متقنی به شیعه ارائه داد شیخ الطائفه شده است.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی، کتب تفسیر در نظام اسلامی رایج شده است. قبل از رجوع به روایت تنها مرجع ما قرآن است.هر خبری از ما زده شده باید به قرآن مراجعه کنیم.

برگزاری کنگره ابن شهرآشوب ساروی فرصت معرفی این عالم به جهان است

جواد واحدی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در ساری اظهار کرد: برگزاری نخستین کنگره بین الملی علامه ابن شهر آشوب  ساروی، فرصت مناسبی برای شناخت و معرفی این عالم عالی قدر است.

وی با بیان اینکه فضای علمی کنگره و ارائه مباحث فنی دقیق در باب آثار و تفکرات ابن شهر آشوب،مورد توجه جامعه علمی است، افزود: این کنگره عالمان و متفکران بسیاری را از جهان اسلام  به خود جلب کرده است.

واحدی با اشاره اینکه مازندران سرزمین عالمان و وارستگان است، یادآور شد: معرفی بزرگان فرهنگ، ادب، تفکر و اندیشه های اسلامی مازندران به نسل جوان سبب کوتاه شدن،دست سلطه طلب استکبار می شود.

وی با بیان اینکه منابع غنی تفکر و اندیشه ما باید مورد توجه باشد،گفت: برگزاری کنگره نباید صرفا به یک سال و انتشار کتاب،منجر شود و این روند باید ادامه داشته باشد.

این همایش صبح و عصر  روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در قالب سخنرانی و ارائه مقاله برگزار می شود.

ابن شهرآشوب از علمای برجسته مازندرانی بوده که برای احیای مذهب تشیع و اسلام تلاش های زیادی کرده است.

کنگره بین المللی علامه ابن‌شهرآشوب ساروی مازندرانی امروز در مدرسه فیضیه قم با سخنرانی آیت الله جوادی آملی پیگیری  می‌شود.

پخش کلیپ سخنان آیات عظام در مورد ابن شهر آشوب ساروی

بخشی از سخنان آیت الله نوری همدانی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مکارم شیرازی،آیت الله سبحانی، آیت الله صافی گلپایگانی در مورد صفات و ویژگی های علامه ابن شهرآشوب ساروی به صورت تصویری پخش شده است.

در این پیام ها علمی بودن زندگی صد ساله علامه ابن شهرآشوب ساروی و تربیت شاگردان فراوان از سوی ابن شهرآشوب ساروی و نقش دینی وی، از موضوعات طرح شده توسط علما بوده است.

دقایقی پیش آیت الله جوادی آملی و آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه کشور و استاندار قم نیز وارد سالن برگزاری کنگره شدند.

ابن شهر آشوب با نام کامل ابو جعفر محمد بن علی بن شهر آشوب بن ابونصر بن ابوالجیش مازندرانی ملقب به رشیدالدین و عزالدین در سال 488 هجری قمری در ساری دیده به جهان گشود. از نسبت سَرَوی که به وی و پدرانش داده اند، چنین بر می آید که اصل این خاندان از ساری مازندران بوده است.

این دانشمند بزرگ شیعه مذهب از همان جوانی به تدریس علوم و معارف اسلامی پرداخت و در پی درگیری با فرماندار مازندران ناگزیر به ترک این دیار شد.
او سفرهایی به مشهد، نیشابور، سبزوار، ری، کاشان، اصفهان و همدان داشت و در این سفرها از محضر دانشمندان و اساتید بزرگی چون غزالی، زمخشری، ابوعلی طبرسی، فرید خراسانی و خطیب خوارزمی کسب علم کرد و به بغداد عزیمت کرد و خیلی زود شهرت علمی اش درآن دیار فراگیر شد و نزد خلیفه عباسی احترامی وافر یافت، چرا که او هر علمی از علوم اسلامی را در حد کمال دارا بود و با وجود دانشمندان بزرگی که هم عصر او بودند ابن شهر آشوب ساروی برجستگی خاصی داشت و مقام علمی اش بالاتر از دیگران بود.

ابن شهر آشوب ساروی در سال 588 هجری قمری در شهر حلب چشم از جهان فرو بست و در جبل الجوش در نزدیکی محلی موسوم به مشهد الحسین(ع) به خاک سپرده شد.

متشابه القرآن و مختلفه، مناقب آل ابی‌طالب(ع)، معالم العلما، مثالب النواصب، المخزون المکنون فی عیون الفنون، الطرائق فی الحدود و الحقایق، مائده الفائده، امثال فی المثال، الاسباب و النزول علی مذهب آل رسول‌(ص)، الحاوی، الوصاف، المنهاج، الفصول فی النحو، الجدیده، انساب آل ابی‌طالب(ع)، الاربعین حدیثا، نخب الاخبار، الخصایص الفاطمیه، بیان التنزیل و الموالید گزیده‌ای از آثار ارزشمند علامه ابن شهر آشوب است.

سومین روز کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی در قم آغاز شد

سومین روز و اختتامیه نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی صبح شنبه با حضور آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید جهان تشییع، نماینده ولی فقیه در مازندران، استاندار مازندران، تعدادی از ائمه جمعه و روحانیان استان های مازندران، قم و مشهد در مدرسه عالی دارالشفا قم آغاز شد.

در این مراسم قرار است پس از پخش تصویری سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی، پیامی تنی چند از علما به صورت تصویری پخش شود.

سخنرانی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار مازندران و دبیر کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی از دیگر برنامه های مراسم اختتامیه این کنگره بین المللی است.

در این مراسم قرار است پس از سخنرانی آیت الله جوادی آملی از تعدادی از کتاب های علامه ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی با حضور ایشان رونمایی شود.

کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 29 و 30 آبان ماه 92 در سالن اجتماعات پردیس رفاهی ناجا در ساری با حضور رئیس قوه قضاییه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان میهمانان ویژه به مدت دو روز برگزار شد.

در این کنگره 53 مقاله در قالب کتاب چاپ و 35 مقاله به صورت سخنرانی ارائه شد.

بیش از 20 ملیت از کشورهای عربی، آمریکایی و آفریقایی با ارائه آثار خود توانستند زندگی و آثار ابن شهرآشوب ساروی را به جهانیان معرفی کنند.

برگزاری کنگره ابن شهرشوب یک معجزه بود/ هویت بخشی مجدد به تبرستان

حسین اسلامی ساروی مورخ برجسته مازندرانی در یادداشتی به مناسبت برگزاری سومین روز کنگره بین المللی ابن شهرشوب ساروی در قم آورده است: کجا می توانستیم باور کنیم که ما دارای این چنین استوانه علمی هستیم که همسنگ شیخ مفید، شیخ صدوق و شیخ طوسی است.؟

چه کسی باور داشت که شیخ الطائفه ثانی همشهری ما بود. ما کجا بودیم که نمی دانستیم یک نابغه و اعجوبه علمی در این 1400 سال بعد از اسلام، یک مازندرانی است.

ما مجلسی ها را شنیده بودیم اما نمی دانستیم که امثال اینها شاگرد بودند و استاد آنها علامه ابن شهرشوب ساروی بوده است.

کنگره بین المللی ابن شهرشوب به مازندران عزت دیگری داد. ما در این کنگره بخشی از شناسنامه خودمان را پیدا کردیم. این همایش علمی بزرگ هویت دیگری به مازندران داد و در این کنگره به خودباوری بیشتری رسیدیم.

کنگره ابن شهرشوب ما را بیدار کرد/ پدر پزشکی جهان هم ساروی است

کنگره ابن شهرشوب ساروی ما را بیدار کرد. هنوز آغاز راه است و این همه از نتیجه سحر است و باید در انتظار دمیدن صبح دولت مازندران باشیم.

حالا نوبت ماست که طبرسی صاحب مجمع البیان را رو کنیم و نوبت ما می باشد که ابوسهل بیژن، ریاضی دان و علی بن ربن تبری پدر پزشکی جهان را معرفی کنیم. تازه در آغاز راه هستیم.

تا دیروز هر کس مدیر دستگاه فرهنگی مازندران بود، دستشان درد نکند اما کنگره ابن شهرشوب ساروی در این اندازه و قد و قامت آن هم در یک شهر و با این خروجی تابناک علمی و آگاهی رسانی هنرمندانه کم نظیر بوده است.

همه زحمت کشیدند. از ابتدا در کنار آنها بودم. شخص نماینده ولی فقیه در مازندران خوب جلوداری کرد. مدیرکل ارشاد فقط جان نداد و رو به قبله نشد. دبیر هیئت علمی زحمت کشید و عالمانه کار کرد. استاندار قبلی خود یک اهل فرهنگ بود و زحمت کشید. استاندار فعلی هم در این مدت کوتاه مدیریتی خود نیز همراهی جانانه کرد. فرماندار فعلی ساری نیز سنگ تمام گذاشت.

شهردار ساری و شورای شهر ساری همت کردند. تمام مراجع قم حمایت کردند و از همه بالاتر رهبر معظم انقلاب به این جریان جان بخشیدند. اکنون روز جدایی و گله گذاری نیست.

همه اهل قلم و اندیشه و تمام حوزه یک بار دیگر فقط همین دو کتاب متشابه القرآن و مناقب ابن شهرشوب ساروی را که پس از 800 سال هنرمندانه و استادانه ترجمه شد، بخوانند تا باور کنند که هنوز هم این کتاب ها، کتاب روز است.

ابن شهرشوب ساروی را از این پس بیشتر خواهیم شناخت. این علامه تاریخ تشیع هم شاعر بود، هم ادیب، پژوهشگر، مورخ و مفسر، سخنور و جامع جمیع علوم زمان خود بوده است.
جوانان مازندرانی به شناسنامه خود افتخار کنند...

ابن‌ شهر آشوب یک شخصیت جهانی است

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی دقایقی پیش در دومین روز کنگره بین‌امللی علامه ابن‌ شهر آشوب ساروی مازندرانی در مجتمع رفاهی ناجا اظهار کرد: رویه برگزاری کنگره در سطوح علمی بسیار مفید بوده است.

وی افزود: از کشورهای نیویورک، هلند، هند و تعداد بسیاری از کشورهای عربی، تایلند، آذربایجان مقالاتی در مورد ابن شهر آشوب به این کنگره رسیده است.

دبیر کنگره بین‌المللی علامه ابن‌ شهر آشوب ساروی مازندرانی خاطرنشان کرد: جایگاه عالم در هر مکان و منصبی مشخص بوده و هویت یک جامعه به شخصیت عالمان آن بستگی دارد.

وی گفت: ابن شهر آشوب یک شخصیت جهانی بوده و متعلق به یک منطقه خاصی نیست.

ابراهیمی با بیان اینکه نسل جوان امروز باید آثار علامه ابن‌ شهر آشوب ساروی را و علمای بنام مازندران را به خوبی مطالعه کند و سرمشق زندگی خود قرار دهد تصریح کرد: مازندران از نعمت علما و چهره‌های برجسته علمی و حوزوی بسیاری بهره‌مند است.

وی با بیان اینکه نخستین حکومت تشیع در مازندران تشکیل شده است بیان کرد: باید توجه به شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی استان گردشگری مازندران بیشتر از سوی مسئولان علمی توجه شود.

ابراهیمی گفت: مازندران در پیشانی آثار باستانی خود در سطح بالایی در ایران اسلامی قرار دارد.

دبیر کنگره بین‌المللی علامه ابن‌ شهر آشوب ساروی مازندرانی با بیان اینکه مازندران دارای علما و فضلای بزرگواری نظیر سعید العلماء و شیخ‌فضل‌الله نوری است، گفت: باید به این استان علم پرور و نخبه‌پرور بیشتر توجه شود. /250تسنیم


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.086 seconds.